Det finns puckon här nere också...

Hej svejs

Idag har jag varit i skolan och det var rätt avancerat.
Hon fick förklara flera gånger men jag har fortfarande inte riktigt greppat då allt är väldigt förvirrande.
Grammatik ni vet...

Anyhow!

Fick en liten rolig (?) överraskning idag.
Herve (fransmannen) har bestämt sig för att fortsätta kursen, i alla fall en vecka till (?)
Dock pratar vi fortfarande inte....
Jag tänker inte försöka, tycker hela grejen är patetisk så om han vill vara min vän får han börja.

Efter skolan åkte jag till stranden där Milena, och hennes kompis från Tyskland som kom hit igår, var.
Vi solade och jag hade köpt sån där beach-tennis så jag och Milena spelade lite :D
Det var roligt.
Doppade faktiskt kroppen idag oxå så nu har jag badat men inte simmat!! :)

På stranden träffade vi även en kanadensisk tjej som vi pratade med och sen hittade vi Ryan från klassen som var där med ett gäng så vi hoppade dit med våra handdukar :)
Det var riktigt kul med så många människor!

Vid 16 var jag tvungen att åka hem för att hämta bilen och sedan barnen.
Men innan jag skulle åka till skolan skulle jag tanka....
Och det är denna lilla handling som satte rubriken på detta inlägg....

Det är andra gången jag tankar på det här stället.
En liten mack precis innan motorvägen.
Förra gången gav han i kassan mig ungefär 7 euro för mycket tillbaka och det tog ungefär 20 minuter innan vi hade dividerat klart om hur mycket jag gett honom och vad jag skulle ha för växel.
Jag gav honom 100 euro och soppan kostade 77 och någonting.
Jag hade räknat ut (för att förtydliga) växeln på mobilen och visat honom men ändå lyckades han ge mig fel.

Idag var det samma gubbe och jag kände bara ÅH NEJ.

Vanligtvis brukar man ju slå in summan man får i handen i kassan för att sedan slippa räkna huvudräkning.
Men jag tror inte han har lärt sig hur man gör det, för han slår alltid ut att han får den exakta summan vilket förvirrar honom brutalt.

Idag tankade jag för 57.11 euro.
Jag gav honom 60.
Och då behöver i alla fall inte jag någon miniräknare för att räkna ut växeln snabbt.

Jag såg direkt hur förvirrad han blev när han började plocka med pengarna.
Stackars sate.
Jag väntade tålmodigt och han gav mig några mynt.
Sen funderade han ännu mer.
Man kunde verkligen se hur han funderade.

När han plockade upp en 5 eurosedel kände jag att det var dags att rycka in.
Dessutom stod det en kille bakom mig och väntade på hjälp....

Jag sa vänligt: " jag ska ha 2.89 euro tillbaka"
Han trodde att jag skulle ha 2.89 euro TILL medan jag försökte förklara att det var den totala summan jag skulle få tillbaka.
Jag kollade ner i min hand med mynten han gett mig och insåg att han bara att hade plockat lite på måfå.
Jag hade fått typ 1,74 euro tillbaka.

Jag upprepade mig om den totala summan och försökte räkna ut hur mycket som fattades från det jag hade i min hand.
Återigen plockade han upp 5euro sedeln och killen bakom mig sa lite irriterat att han kanske kunde ge mig ett papper att skriva på då han hörde att min spanska hakade sig.
Han kanske trodde det var jag som inte kunde räkna haha.
Men sen förstod han när jag samlade mig i förvirringen och hittade tillbaka till den korrekta spanskan att så inte var fallet.
Jag började bli lite generad, det ska inte ta 10 minuter att få växeln....

Tillslut hittade jag en penna och bad honom titta när jag ställde upp 60 MINUS 57.11 på baksidan av mitt kvitto (mobilen låg i bilen så jag fick ta till det gamla hederliga sättet)
Han sa bara jaja och sen vände han tillbaka till kassalådan.

Tillslut ansåg han sig vara färdig med räknandet och jag hade gett upp för längesen så jag tog summan han gav mig och gick.
Han såg frågande på mig och sa "okej?"
Si, si svarade jag och gick ut.
Tänkte att efter den långa tiden med så många tydliga förklaringar så måste han ju ha lyckats.
Icke.

Med mig ut hade jag 2 stycken 1euros-mynt, 2 st 50 centare, 2 st 10centare, 1 st 20 centare och 1 st 5 centare.
Alltså hade han misslyckats....IGEN.
Jag orkade inte bry mig utan åkte därifrån, förvånad över hur macken överlevde då han ger ut fel växel ständigt...
Men här nere kanske det inte är så viktigt att växellådan stämmer på kvällarna, vad vet jag.

Tycker lite synd om honom, någon borde lära honom att skriva in summan han får i kassan så den kan räkna ut växeln så han slipper bli av med jobbet...
Det finns ju "matte-dyslektiker" eller vad de nu kallas, men jag tror nog bara att han är väldigt okunnig.
Han är runt 55 och väldigt.....annorlunda?

Jaja, hittills har jag ju gått plus när jag tankat, men man får hålla ögonen öppna så att han inte DRAR AV mer pengar än han ska nästa gång....
Hehe.



Ikväll har jag inte gjort något speciellt, bara läst ut boken :)
Nu längtar jag tills de andra två anländer när min karl kommer ner (fast då ska jag såklart inte läsa)
Han får släpa hem de jag läst så Andrea kan låna de av Johanna någon gång haha!

Vi åt sån där halvfabrikat idag igen, de där numera välkända (även för er) panerade kycklingbitarna med skink och ostfyllning.
Dock var inte kycklingen färdigstekt så jag fick steka på den lite mer.
De andra åt men jag vågar inte riskera något, den såg nästan rå ut, och kyckling har jag stor respekt för.

Nu ska jag duscha, har torkat saltvatten och sand på hela kroppen!

God natt!

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid

Huvudräkning är inte så lätt alla gånger, särskilt inte när det handlar om decimaler också... och man blir stressad...;,)) Då är man tacksam för tålmodiga gäster/kunder, för det händer alla någon gång att man får lite blackout... även om den här killen kanske drabbas lite oftare;.))



Tack så hemskt mycket för din fina kommentar också -åh, den sparar jag i min "guldkornshög":.)) Blev riktigt rörd!

2009-05-20 @ 01:29:24
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Micke

Dyskalkyli heter det om man har problem med siffror och matematik. :D

2009-05-20 @ 12:32:18
Postat av: Andrea

wiiiie :D du kom ihåg :D ja tobbe drar ju ned snart. va mysigt för er:D nu får du ta och komma hem.. jag behöver barnvakt ;)

2009-05-20 @ 18:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0