Filosofi...

Jag tog just en dusch och började fundera på en sak som Martin Lidberg (brottaren och let's dance vinnaren) sa när jag var på en föreläsning med honom.
Det var en idrottsrelaterad föresläsning och det är nog den första föreläsningen som verkligen har gjort intryck på mig eftersom jag minns många saker tydligt från den.

I alla fall...
Det han sa var att man ofta relaterar dofter till känslor.
Han menade på att vissa dofter kan göra att man presterar bättre och att man därför ska hitta sin egen "trigger-doft" och lukta på den innan man ska prestera, oavsett om det är på en tävling eller i livet.

Och när han sa det vart många saker så självklara för mig.
Jag förstår nu hur det kommer sig att vissa dofter gör mig lugn & trygg, andra stressad och andra taggad.

När jag stod i duschen kände jag doften av balsamet och insåg att jag kommer koppla det till min au-pairtid och barnen.
Barnen luktar alltid jättemycket balsam när vi sitter vid matbordet eftersom de alltid duschar innan middagen varje dag.
Vet inte om jag kommer vilja använda det balsamet (Schwartzkopf Gliss) när jag kommer hem men ändå, det är lite roligt att man relaterar vissa saker till händelser i ens liv.



När han pratade om att dofter och känslor hörde samman kom jag och tänka på dofter jag gillar och vilka dofter som får mig trygg/glad/taggad mm.

Jag kom fram till att två dofter som betyder mycket är mamma och pappas morgonrockars dofter.
De luktar trygghet på högsta nivå.

Bias deodorant (Axe Africa) gör mig glad och trygg.
Den är min doft av kärlek.
(Ja, jag har med mig en deo hit ner som jag luktar på ibland hihi)

Tigerbalsam gör mig taggad av någon anledning.
Antagligen för att jag ofta smort in knä/rygg/baksida lår, eller vad det nu varit som strulat på en tävling, precis innan match på stora tävlingar och då vart medveten om att det snart var dags att prestera.
Därför blir tigerbalsam min trigger-doft.

Doften av en badmintonhall (ja, det luktar speciellt i badmintonhallar!) får mig både glad och samtidigt osäker och får mig att tänka på badmintongymnasiet.
Jag jobbar på att det ska få mig att känna mig sugen på att spela istället för att jag ska bli osäker.

Fiskdoft relaterar jag till landet och sommar.
Jag blir konstigt nog lugn av känslan av färsk fisk, jag tänker på alla somrar jag legat på mage och metat abborre på landet.
Det är frid i sinnet det.

Har ni någonsin tänkt på vilka dofter ni relaterar till olika känslor?



  Se hela bilden   

(bilder från google.se)

Kommentarer
Postat av: bias

det stämmer så bra:D det finns verkligen dofter som triggar:P typ bensin och gummirök:D:D älskar det!

2009-06-30 @ 20:52:01
Postat av: Åsa

Det finns oxå lukter som o-triggar! Som väcker tankar... död råtta och ruttet ägg typ och jästa inlagda konserver. Har hemska minnen från dom lukterna! Och ett hemskt luktminne från en gång när jag var på Ikea, men det är överkurs, det vågar jag inte skriva här! Kram

2009-06-30 @ 21:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0