Spanien vs Sverige

Jag har funderat på olikheter här nere jämfört med Sverige.
Jag börjar med trafiken...

Här hjälps man åt när det är köer, inte som i Sverige där man trängs och hetsar.
Jag trodde det skulle vara mycket mer hets här än i Stockholm men det är tvärt om.

Vill man byta fil behöver man bara blinka så sänker bilen i det andra körfältet nästan alltid direkt och du kan byta jättesmidigt.
Behöver bilen framför tvärbromsa vid plötslig kö sätter de ibland (inte alla) på varningsblinkersen för att varna bilen bakom för att undvika seriekrockar eftersom säkerhetsavstånden ofta är kortare mellan bilarna här än i Sverige.
Vid kö på påfarterna gäller blixtlåsmetoden precis som i Sverige men här är det verkligen varannan bil, det händer aldrig att någon skiter i att lämna företräde.

Det enda som är jobbigt i trafiken här nere är att de kör om på båda sidorna, det är inte alls lika vanligt i Sverige, så man måste verkligen hålla koll i döda vinkeln och båda backspeglarna.
Dessutom är det vansinnigt många scootrar och MC:s här.
Helt sjukt många, men jag förstår de som väljer att ta hojen istället för då kommer du fram 10 gånger så fort än du gör med bil.
Det enda läskiga med hojarna är att de kör sicksack mellan bilarna i de olika körfälten, typ som slalom.
Och fort går det, fy fan.
Livsfarligt om någon skulle byta körfält just när en MC kommer farandes mellan två filer.
Det verkar som att det är okej att göra så i alla fall, för snut-mc:arna gör likadant.

En annan flummig sak är att man har helsläckta bilar här.
Halvljusen används bara i tunnlar på dagarna.
Bromsljusen och blinkers funkar ju en då.
Så man måste komma ihåg att sätta på halvljusen när man åker in i tunnlarna och så måste man stänga av de när man kommer ut igen.
Det jobbiga är att påvägen till skolan är det typ 7 tunnlar så det blir ett jävla på-av hela tiden ^^
Oftast låter jag halvljusen vara på eftersom tunnlarna ligger så tätt.

Sen är det ju det här med hur man parkerar.
Herrgud.
Du kan parkera mitt i en rondell, no one cares.
Är du en bra människa sätter du på varningsblinkersen men annars skiter man i det och låter bilen stå parkerad mitt i rondellen.
Herregud, de svenska lapplisorna skulle älska det här landet .

Sen har vi levnadsmiljön här nere.
Barcelona city är väldigt städat och fint.
Inte så mycket planteringar/blomkrukor men dessto mer palmer och lövträd.
Massor med papperskorgar överallt och jag har aldrig sett en enda människa slänga något på marken.
Det ser man verkligen överallt i Sverige.
Där skiter alla i det och slänger glasspappret där man står.

Kollektivtrafiken funkar super här nere, min nattbuss t.ex går var 20e minut varje natt måndag-söndag.
Hur grymt är inte det då?
I Sverige går nattbussen 1 gång i timmen mellan 01 och 05 (?) fredag och lördag....
Dessutom är tåget alltid städade, aldrig skräp och verkligen inget klotter.
Man sitter som man ska och hittills har jag bara sett 2 pers som har fötterna på sätet mitt emot.
I Sverige är det "standard"....




Ja, det finns ju en hel del skillnader och en del saker är bättre här nere.
Men Sverige är fortfarande ändå bäst :)


Kommentarer
Postat av: Micke

Det är faktiskt nästan bara i Sverige som man använder halvljus under dagtid.

Det är därför man (ofta) manuellt måste ställa om till halvljus när man sätter på tändningen på utländska (tyska och franska bl.a.) bilar. Inte som hos svensksålda bilar, att dom går på automagiskt när man startar bilen :) lite info bara :P

2009-04-25 @ 02:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0