Trafiken här nere....

Halloj.
Jag har just lagt på aftersun igen och det gör att man fryser som fan.
Har just ätit lunch med Eugenio också.
Det blev sallad idag igen, med lax.
Lax känns väldigt svenskt :)
Eller i alla fall nordiskt.

Om ca 40 min ska vi åka till skolan och hämta barnen.
Jag ska köra.
Såg just på nyheter om påskhelgen som hade dödat 48 pers i trafiken, jävligt peppande ^^
Hehe ;)
Men det går nog bra, man får bara köra 80km/h här som mest och det är ju mycket mindre än vad jag är van vid.

Det ända äckliga är alla konstiga filer, ibland försvinner vänsterfilen och då måste man byta fil till den i mitten.
Filerna går liksom ihop.
Skumt att göra så att vänsterfilen försvinner men aja.
Sen kör de om på insidan här, det tycker jag är skitscary, så jag får ha ordentlig koll på döda vinkeln!

Av det jag sett av trafiken hittills så är det att de kör väldigt ryckigt.
Det går inte fort, men man tvärnitar preciiiis framför bilen före vid ett rödljus eller en rondell t.ex.
Inga mjuka inbromsningar här inte.
Sen gasar de på som fan och sen tvärnitar efter 30 meter igen.
Flera gånger har jag tänkt "Shit ska han/hon inte bromsa snart!?"

Och så hetsar de som fan, ligger och trycker i arslet på bilen.
Det spelar ingen roll om de ser att det går folk på ett övergångsställe och att det är därför man stannat, de kan tuta ändå :P

Och man parkerar hur F-A-N man vill här.
Trottorarerna är fulla av bilar.
På en infart till en mindre gata kan det stå en bil precis i svängen.
Eller i rondellerna, där stannar de också lite hur som.

Hade det vart i Sverige hade parkeringsvakterna tjänat miljoner om de fick provisionsbetalt ^^

Och ingen är rädd om sin bil här.
När jag och Yolanda var ute och åkte så backade hon i in i ett träd när hon skulle fickparkera och när jag sa det sa hon "jag bryr mig inte om trädet".
^^
Och exakt ALLA bilar, de kan var splittnya, har skrapmärken och avskavningar på stötfångarna.
Helst har de lite bucklor på bagageluckan (efter en stolpe eller kanske ett träd?) eller på motorhuven också.

Jag undrar om bilförsäkring existerar här, asså typ för plåtskador.
I så fall är det nog svindyrt eftersom att ingen verkar bry sig om skadorna.
Massor med bilar åker runt med trasiga bakljus (helt krossat glas på alla lampor) och världens bucklor på plåten...

Skumt är det i alla fall.
Jag frågade om man fick parkera hur man vill men det fick man inte.
"Om polisen kom så skulle man få böter, men de kommer aldrig" blev svaret.
Bra där.
Alltså kan man härja hur man vill.
Och varningsblinkersen är jävligt poppis här.

Jag tyckte jag använde den mycket när jag körde bud men icke.
Här sätter de på varningsblinkersen hela tiden.
Bussen sätter på den varje gång den släpper av människor från bussen, vilket iof är bra eftersom bilarna gärna kör om bussarna och då kan det ju komma någon som ska korsa gatan och då hinner inte bilen bromsa...

Jag såg en idiot, han skulle köra om en buss men precis när han vek ut i den andra filen körde bussen iväg.
Så det vart typ chicken-race mellan honom och busschauffören.
Han låg jämsides med bussen (i uppförsbacke) i säkert 15-20 meter innan hans bil äntligen fick kraft nog att komma om bussen...
Jag vart rädd att en liten flicka på cykel skulle åka ut i gatan medan de höll på men hon stannade som tur var.

Puckon finns det gott om vill jag lova.

Nu ska jag noppa ögonbrynen :)

Tjingeling





Kommentarer
Postat av: Andrea

Alltså.. det låter som du är i arabvärlden. tänk dig.. Kairo.. fast mest på de där gamla torgen. men bil är nog inte så poppis där.. men kanske åsna eller kamel? :O och vi vet ju hur dåligt kamelers blinkers funkar!

2009-04-14 @ 17:07:30
Postat av: Andrea

och vafan har inte jag din msn för? jag måste ju kunna tracka dig lite :)

2009-04-14 @ 17:08:13
Postat av: Anonym

fett nice azzå



btw, kan man bada i havet? (:

2009-04-14 @ 17:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0