Bimbo och lite depp

Hej hej!
Jag har glömt att berätta att vårt morgonbröd (det är som rostbröd fast utan kanter) heter Bimbo.
Jag tycker det var lite roligt :)

Igår skulle jag ju ut och "övningsköra" (lära mig hitta mm) men det regnade så mycket att de inte ville låta mig köra...
Vi åkte i alla fall och lämnade pappret på kommunalhuset och sen åkte vi till ett shoppingcenter eftersom jag ville köpa tofflor.
Jag fryser sjukt mycket här nere, värmen är avstängd och husen är knappast isolerade.
Ute är det typ 12-13 grader (mindre på nätterna) så här inne kanske det är runt 17-18 och jag har väldigt lätt för att frysa... :(

När vi var i shoppingcentret gick vi till Vodafone och nu vet jag vad jag ska köpa för telefonkort här nere.
Tyvärr funkade inte deras datorsystem igår så jag får komma tillbaka en annan dag och köpa det.
Kommer ringa hem till Sverige för 18 cent (ca 2 kr) i minuten mellan 20-08 så jag får ringa på kvällarna.
Smsen kommer kosta likadant.

Inom Spanien ringer jag för 18 cent per samtal (samtalet får vara max 90 min) mellan 18-08 så det är rätt najs.
På dagarna är det dock dyrt och ringa, då kostar det typ 38 cent (4 kr) minuten :O
Smsen kostar 5 cent (50 öre)

Jag har även fått svar från skolan, de har fått mina pengar och kommer höra av sig om grupp och schema nästa vecka.

Igår lärde jag barnen att spela kort.
Lärde de "Neger och President", "Vändtian", "Bluffstop" och "Stress"
De tyckte det var jätteroligt.

Jag har känt mig lite irriterad igår och idag, vet inte varför.
Antagligen för att jag saknar rutinerna och barnen är rätt påfrestande med sina skrik och bråk hela tiden...
De slarvar och överdriver mycket när deras föräldrar inte är hemma.

Som tur är börjar de skolan snart igen och då blir det lugnare.

Imorgon är Yolanda och Eugenio lediga, då är jag inte ensam hemma med barnen längre så då kanske de är lite mer "normala".
Jag vet att det är min uppgift att ta hand om de, men de svär, rapar jättehögt, slåss, skriker mm. när jag är ensam med de och då är det inte roligt.
Jag säger till de (speciellt Alejandro) och då lyssnar de men 2 sek senare gör han nästa fanskap...

Dessutom pratar de om och driver med mig på spanska för de tror inte att jag förstår.
En del saker kan vara rätt elaka och då brukar jag säga att jag förstår och då skäms de.
Men de är ju barn, så de menar ju inget illa egentligen.

Och som Soife (min halvsyster) sa, de första veckorna är jobbigast, sen blir det bara roligare och roligare!

Ingen i familjen verkar förstå att jag förstår det mesta av det de pratar om, men jag tycker det är rätt skönt för då kan jag lyssna ändå ;)
Inte för att jag tror att de pratar illa om mig, men det är bra att veta vad som sägs om mig :)

Just nu känns allt rätt messigt, jag vill få in rutinerna och ha ett dagligt mönster.
Det här är påfrestande psykiskt och jag vet inte om de tycker att jag sköter mig bra eller dåligt eftersom jag inte har någon riktig koll på hur vardagen ska funka.
Det är svårt, för man vill ju "prestera" och att de ska vara nöjd med mig...

Idag hjälpte jag i alla fall städerskan att vika tvätten, när jag fått in de rutinerna ska jag ju sköta tvätten själv.
Då har jag äntligen en syssla att göra!
Sjukt va?
Jag längtar efter tvätten och skolan hihi.

Idag är det lika grått som igår men det regnar inte i alla fall.
Barnen sitter uppe vid datorn nu, innan har vi spelat kort i nästan 2 timmar, så jag passade på att gå ner hit och skriva av mig lite medan de spelar.

Idag ska jag laga lunch till barnen.
Ska fritiera några kycklingsaker och göra en sallad.
Allt är typ halvfabrikat här nere så det är bara att slänga ner kycklingbitarna i stekpannan med olja.

Igår fick jag spagetti till lunch.
De äter så märkligt, vi brukar ju ha typ spagetti och köttfärssås eller så, men de äter bara en sak i taget.
Antingen kött eller pasta/potatis.
Aldrig tillsammans.
I alla fall.
Jag fick även prova Gespacho, en flytande grönsaksmix som ser ut som soppa fast man dricker den kall i kopp.
Ingen höjdare....

Till middag blev det ugnskokad fisk i olja och salt med ugnskokade squashbitar.
Fisken var jättegod.
Inte så mycket smak men själva köttet var fint.
Squashen var också god.

Efter varje måltid äter vi youghurt eller chokladpudding/mousse.
Ganska onyttigt men gott.
Då blir jag mätt i alla fall ^^

Jag måste säga att jag hittills är lite besviken på maten för spansk mat på restaurang är underbar, men Yolanda sa iof redan från början att de lagar väldigt simpel och lättlagad mat.
Nästan alltid i ugnen.
Det är iof inte så konstigt att man inte har tid att laga "riktig" mat när man kommer hem runt 9 halv 10 varje kväll.

Igår gick jag och la mig "tidigt", halv tolv.
Då var familjen på möte nere hos grannen för de ska boka sin sommarsemester tillsammans med de.
Så jag passade på att försöka sova ut lite.
Känner mig mycket piggare idag!

Nu ska jag försöka få barnen att gå ut, de vägrar i princip bara för att det inte är sol.
Elle ja, Andrea vill gå ut men Ale är en trotsunge som vill spela dator.

Hörs senare!
Glöm inte att kommentera :)

Tjingeling










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0